Artikeln publicerades 23 maj 2019

Så här fungerar det med den kylda maten i Herrljunga

Herrljunga kommun har under de senaste veckorna fått kritik för sin kylda mat, både i sociala medier samt i media.

Kritiken har bland annat gällt den mat som kommunen levererar till boende på trygghetsboendet i Ljung.

Situationen har bland annat lett till att de finns äldre som tar emot kommunens mat, som nu blivit oroliga för kvaliteten på maten.

– Vi lagar den här maten på exakt samma vis som den mat som serveras på boende Hemgården och Hagen, berättar Irene Andersson, kostchef i Herrljunga.

– Maten lagas alltså lokalt i Nyhagaköket i Herrljunga enligt de riktlinjer som finns i vår kostpolicy och vi följer naturligtvis också Livsmedelsverkets rekommendationer.

200 portioner om dagen

Totalt lagas cirka 200 portioner om dagen i Nyhagaköket, varav cirka 50 serveras till de som har hemtjänst eller som väljer att beställa maten genom kommunen.

– Det tidigare systemet, som vi lämnade 2005, gick ut på att varm mat levererades till alla brukare. Men svårigheten då var att nå ut med maten i tid, den höll alltså inte värmen, vilket kan leda till att maten tappar i näring och kommer under den föreskrivna varmhållningstemperaturen.

– Den nya lösningen var alltså inte en kostnadsbesparing, utan en åtgärd för att säkerställa kvaliteten på maten.

Packas i modifierad atmosfär

Sedan 2005 erbjuds alltså alla samma mat, och den mat som distribueras utanför kommunens boenden är alltså så kallad kyld mat. Hur går detta till?

– När maten har lagats så kyls den ner till tre grader, berättar Irene Andersson. Det här är en process som ska ske på högst 90 minuter.

– När detta har skett så packas portionerna i matlådor i en modifierad atmosfär. Det innebär att vi tar bort syre, samt tillsätter koldioxid och kväve. Det är precis samma sak som de förpackningar med kokt skinka, chips eller färdig sallad som finns i vilken matvarubutik som helst.

Hur är det med hållbarheten?

– Våra matportioner har en hållbarhet på tolv dagar, och den behåller sin näring under den tiden, genom att syret tagits bort ur förpackningen.

Kylkedja som inte får brytas

Hur sker distributionen?

– Kylkedjan får inte brytas, så den levereras till våra brukare med kylbil. Leverans sker en dag i veckan. Den boende får då de portioner som valts ut från en beställningslista, där det varje vecka finns ett utbud på tio maträtter.

– För de som inte kan hantera maten själva, så hjälper hemtjänsten till med att värma, samt ser till att brukaren får lingonsylt, råkost eller annat tillbehör. Kommunen förser också mottagaren med en mikrovågsugn.

God kvalitet

Det här systemet har alltså fungerat sedan 2005, har ni fått mycket kritik tidigare?

– I de enkäter vi har gjort så har det varit vissa synpunkter på potatisen, men det är också allt. Att få till potatisen på ett bra sätt är något vi ständigt försöker utveckla på måltidsservice. Vi har fått beröm för vår mat och väldigt få klagomål.

Nyhagaköket har sex årsanställda kockar och köket är bemannat årets alla dagar, även storhelger.

– Vår upplevelse är att vi håller en god kvalitet, och vi är stolta över att vi tillverkar maten lokalt i Herrljunga med svenska råvaror.

Herrljunga kommun informerar