Artikeln publicerades 26 september 2019

Ny Digital självservice

Herrljunga kommuns e-tjänstgrupp

E-tjänstgruppen från vänster: Annalena Lidborg, administratör; Malin Bülling, kommunikatör; Erik Thaning, utvecklingsledare; Anna Bengtsson, IT-leveransansvarig; Selma Mukaca, IT-strateg.

Herrljunga kommun lanserar ny plattform för digital självservice 2 oktober. All digital service som e-tjänster och digitala blanketter kommer att flyttas till plattformen som du når via vår externa webbplats herrljunga.se.

Med digital självservice…

  • Underlättar och höjs servicen för dig som har ärenden i Herrljunga kommun
  • Samlas dina aktuella e-tjänstärenden under en plats
  • Lär vi oss digital kompetens tillsammans! I Herrljunga kommunhus, den 23 och 24 oktober går vi igenom BankID, digital självservice och ger exempel på hur du fyller i en e-tjänst.

E-tjänster och digitala blanketter

Under Digital självservice samlas alla kommunens e-tjänster, blanketter och digitala formulär. Här kan du själv ansöka till kommunens olika tjänster som bidrag, tillstånd, anmälan med mera.

Med digital självservice har vi större möjligheter att utveckla kommunens digitala tjänster, vilket är kul! Målet är att effektivisera arbetet och på så sätt skapa bra service till kommuninvånarna och andra intressenter. Vi är i startgroparna och har startat upp cirka tjugo nya e-tjänster och i framtiden hoppas vi på fler, säger Anna Bengtsson, IT-leveransansvarig.

Digital kompetens – vi lär oss tillsammans!

För dig som inte har BankID eller känner dig osäker på e-tjänster och hur du ansöker om kommunens tjänster i allmänhet, är välkommen till Herrljunga kommunhus cafeteria den 23 oktober kl. 11:00-12:00 och 24 oktober kl. 16:00-17:00, då vi går igenom hur e-tjänster fungerar, hur du hanterar BankID med mera.

Vid de här två tillfällena vill vi visa möjligheterna med e-tjänster. Så om du känner dig osäker på digitala ansökningar, har du nu chansen att ställa dina frågor så hjälper vi dig, säger Selma Mukaca, IT strateg/verksamhetsutvecklare Socialförvaltningen.

Digital självservice är till för att underlätta för dig som kommuninvånare, men andra alternativ för att lämna in din ansökan kommer fortfarande finnas kvar.

I plattformen kommer e-tjänster och digitala blanketter att samlas för att underlätta för dig som har kontakt med oss. Allt är på samma plats! För dig som inte har möjlighet att använda e-tjänster erbjuder vi andra alternativ, precis som innan och som vår serviceskyldighet kräver, säger Malin Bülling kommunikatör.