Artikeln publicerades 21 februari 2019

Bedrägerier genom falska telefonsamtal - "Vishing"

Foto: Pixabay

Polisen vill informera om bedrägerier genom falska telefonsamtal riktade mot framförallt äldre kallat "vishing". Tänk på att aldrig identifiera dig med BankID eller dosa på någon annans begäran!

"Vishing"

  • Bedragarna ringer upp, säger att de är från din bank, Polisen eller elektronikkedja.
  • Låter dig tro att du på något sätt är utsatt för bedrägeri. Till exempel att ditt kort använts i utlandet, att varor är köpta i ditt namn och så vidare.
  • Målet är att lura ifrån dig inloggningsuppgifter till din Internetbank eller att signera något med Mobilt BankID, alternativt dosan, för att sedan tömma dina konton.

Tänk på!

  • Lägg på luren om någon ber dig ta fram din bankdosa eller använda ditt BankID.
  • Identifiera dig aldrig med BankID eller dosa på någon annans begäran.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.

Om du blir osäker, lägg på och leta upp numret till dem som ringer själv och kontrollring. Har du lämnat ifrån dig koder, ring banken med en gång! Därefter en Polisanmälan, även vid försök - 114 14. Mer information hittar du på Polismyndighetens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.