Passbeskrivningar Gruppträning

Här hittar ni beskrivningar på de olika gruppträningspass som finns på Herrljunga Sportcenter.

Cykel

I detta pass får du bra konditionsträning med hög förbränning. Vi cyklar till medryckande musik och med en instruktör som varierar träningen så den blir så rolig och effektiv som möjligt.

Vattengympa

Ett härligt och skonsamt sätt att träna! Passar alla, både gammal som ung. Med sina mjuka rörelser är vattengympa skonsamt för muskulatur och leder. Passet hålls i den grunda delen av stora bassängen och vi använder oss av vattnets motstånd och olika redskap anpassade för vatten.

Seniorträning 

Cirkelträning som på ett säkert, enkelt och effektivt sätt tränar upp balans, rörlighet och styrka. Här kombinerar vi TRX, balansplattor, Bosuboll, olika gummiband och medicinbollar med olika vikt.

Cirkel 30

Ett högintensivt 30 minuterspass med fokus på 3D-rörelser. Här jobbar vi med stora rörelser som involverar hela kroppen där bålen är påkopplad mesta tiden.

Cirkel 45

Stationsträning med variationer. Ett pulshöjande pass som kan anpassas efter egen förmåga med både kondition och styrkeövningar.

Core

Funktionell styrketräning och stabilitetsträning för kroppens "kärna"- bål, rygg och bäckenmuskulatur. Bålstabilitet är grunden för bland annat god hållning, bra kroppskännedom och bättre rörlighet.

Plattform 9

Här jobbar du på en "matta" uppbygd på siffror. Du kommer göra upp mot 1000 olika knäböj, utfall med pressar, drag, lyft i olika riktningar och vinklar. Ett tufft och utmanande pass där du anpassar dig efter dina egna förutsättningar. Vi jobbar i 40 sekunders block med 10 sekunders vila mellan intervallerna. Allt för att optimera din rörelsefunktion och styrka. Här kommer du att garanterat jobba med alla muskler och leder i din kropp med hjälp av 3D tänket.

P.E. One

Målinriktad träning som hjälper dig att nå dina mål. Du kommer träna hela kroppen på ett roligt och effektivt sätt. P.E. One ger dig uppgifter som utvecklar din mobilitet, styrka och kondition.

Bodypump

Här jobbar vi med skivstång och viktplattor. Du tränar upp styrka och uthållighet i hela kroppen på ett utmanande och framför allt roligt sätt. Med fokus på låga viktbelastningar och många repetitioner.

Bodycombat

Ett pass med kraft och energi där du kan släppa loss fightern idig. Drivande och energisk musik i kombination med rörelser inspirerade från en mängd kampsporter ger dig den kick du behöver.

Bodybalance

En perfekt blandning av yoga, tai chi och pilates som bygger upp din funktionella styrka, ökar din rörlighet och lämnar dig i harmoni och balans.

CXWORX

I detta pass ligger fokus på att stärka bålmuskulaturen och de muskler som kopplar ihop över- och underkropp. Så du får starkare mage och rumpa, men tränar samtidigt funktionell styrka och skadeförebyggande träning. 
Övningarna görs till stor del med kroppsvikt, men vi använder också redskap som gummiband och viktplattor. 

Crosscage

Ett intervallbaserat pass där vi varierar funktionella övningar för varje gång. Vi befinner oss ute på gymmet i vår bur där vi kör stationsträning med hjälp av redskap från gymmet. Passar bra för nybörjare men lika så för vana deltagare. Vi jobbar tillsammans i en liten grupp.

Workout 30

30 minuters intensiv träning. Vi kommer jobba mycket med Tabata men även andra sätt att jobba med tid. Du kommer jobba med din egen kropp samt med redskap. En del samarbetsövningar kan också förekomma för att pusha varandra lite extra. En perfekt start på dagen som kommer bidra med mycket endorfiner. Passar bra för nybörjare men lika så för vana deltagare.

Cirkel WOD

Ett Crossfitinspirerat styrkepass där vi i block arbetar igenom hela kroppen både med och utan vikter. Både tempo och tyngd anpassas utifrån din egen förmåga.

Barnzumba

Dans och rörelse för barn i förskoleklass upp till fjärde klass. Vi jobbar med olika rörelser och försöker lära oss ett antal danser som instruktören satt ihop. Meningen är att vi ska röra på oss, ha kul och känna gemenskap.