Vart är vi på väg? Förstudie om Herrljungas varumärke
Hösten 2020 utreder Herrljunga kommun möjligheterna att skapa en digital varumärkesplattform. Varumärkesplattformen är ett styrdokument, jämförbart med en affärsplan för ett företag, som fokuserar på kärnan i en verksamhet och svarar bland annat på frågorna: Vad gör vi för skillnad? Vad gör oss unika jämfört med andra kommuner? Hur ska vårt varumärke kännas och upplevas?
Vad är en varumärkesplattform?
En varumärkesplattform är ett strategiskt styrmedel och innehåller bland annat kärnvärden, varumärkesstrategi och grafiska identitet. Den sammanfattar vem kommunen är, vad kommunen står för samt kommunens engagemang och den är grunden för det kommunen erbjuder.
Varför görs en förstudie om detta?
Syfte med varumärkesplattformen är att skapa ett platsvarumärke som alla som bor och verkar i Herrljunga kommun kan dra nytta av och i förlängningen utveckla Herrljunga och stärka vår attraktionskraft.
Förstudien görs för att ha ett bra underlag, en nulägesanalys som politikerna sedan kan ta ställning till. Förstudien i Herrljunga ska vara klar i januari 2021 och då fattas politiskt beslut om projektet ska genomföras.
Hur kommer den att genomföras?
För att ta reda på hur Herrljunga kommun uppfattas idag, både som plats och kommun genomförs olika underssökningar som presenteras här: