Artikeln publicerades 16 november 2020

Julklapp till kommunanställda blir 400 kronor i presentkort att spendera lokalt

Kommunstyrelsens ordförande beslutade idag, 16 november, att alla kommunanställda får ett presentkort i julklapp på 400 kronor att spendera lokalt.

Vi vill stötta våra lokala företag men också visa tacksamhet till alla kommunanställda som har gjort ett sådant bra arbete under året. Därför får anställda i kommunen 400 kronor att spendera lokalt, säger Gunnar Andersson, kommunalråd i Herrljunga kommun.

Eftersom satsningen runt påsk, att erbjuda kommunanställda presentkort för 200 kronor lokalt, verkar ha varit uppskattad bland företagare och kommunanställda fortsätter kommunen med konceptet att erbjuda lokala presentkort.

Jag har upplevt att både butiker och kommunanställda varit positiva till presentkorten. Butiker upplevde att det genererade i nya kunder och kommunanställda var nöjda med valmöjligheten. Därför fortsätter vi och erbjuder det lokala presentkortet i julklapp, säger Gunnar Andersson.

Satsningen läggs till som ytterligare en åtgärd för att underlätta för lokala företag. Tidigare åtgärder från kommunen har bland annat varit att korta ner betaltider till leverantörer för att stärka företagens likviditet om det behövs.

Herrljunga kommunhus bakom julgran på torget