Artikeln publicerades 13 augusti 2021

Susanne är Herrljunga och Vårgårdas nya IT-chef

Herrljunga och Vårgårdas nya IT-chef Susanne Ljungqvist

Herrljunga och Vårgårda kommuners nya IT-chef Susanne Ljungqvist

Susanne Ljungqvist blir Herrljunga och Vårgårda kommuners nya IT-chef och börjar sin tjänst i Herrljunga och Vårgårda den 16 augusti. Hon ersätter tidigare IT-chef Jan Petterson som går i pension. Susanne kommer närmast från en tjänst inom Västra Götalandsregionen som enhetschef för IT integration.

Susanne har jobbat i IT-branschen sedan 1995 och har en lång erfarenhet av olika roller i verksamhetsområdet.

Jag har jobbat i IT-branschen länge och har haft många roller. Jag började som It-tekniker 1995 men de senaste 19 åren har jag haft en ledande befattning, säger Susanne Ljungqvist.

Susanne har jobbat både inom privata och offentliga sektorn. Närmast från en tjänst inom Västra Götalandsregionen.

Jag har bland annat jobbat på Volvo IT och i konsultbranschen, senast Enfo AB men även i offentliga sektorn.

Hur kommer det sig att du började jobba inom den offentliga sektorn?

Jag har alltid varit intresserad av den offentliga sektorn. Det känns som att man gör skillnad på riktigt. Jag tänker på det arbetet jag har gjort inom Västra Götalandsregionen, tjänster som underlättar för invånare i regionen, det är kul.

Susanne berättar även att göra skillnad var en av anledningarna att hon sökte jobbet som IT-chef i Herrljunga och Vårgårda.

Jag kommer från en liten kommun, Vingåkers kommun, och jag upplever att man kommer närmare medarbetarna i en mindre kommun och man kan göra stor skillnad ute i verksamheterna. Man är inte så anonym i en liten kommun. Jag upplever att det finns mycket vi kan göra som inte är så komplicerat för att underlätta för medarbetarnas IT-miljö.

På vilket sätt kan man arbeta för att göra det enklare för medarbetarna och i förlängningen invånarna i kommunen?

Jag tänker att man kan visa att IT inte är farligt, visa att vi finns till som stöd och ge medarbetare verktyg för att kunna göra sitt jobb på ett mycket enklare och smidigare sätt.

Vad ser du fram emot i din nya roll?

Att tillsammans med mina medarbetare möjliggöra och utveckla befintliga system och leveranser. Att arbeta mot kvalitativ IT så långt det är möjligt. Jag tycker att människor och IT går hand i hand, säger Susanne Ljungqvist.

Susanne berättar att planen är att i början lära känna kommunernas verksamheter och lyssna av behov som finns.

I början vill jag vara mycket ute i verksamheten. Jag tänker att vi kan lyssna av behov och lösa en del problem med små medel. Jag tror det är viktigt att förstå varandra och att kunna öppna upp kommunikationen, prata IT på verksamheternas språk.

Slutligen, vad tycker du är viktiga egenskaper som ledare?

Att vara lyhörd är viktigt men också att göra medarbetare sedda. Jag är väldigt kommunikativ, sitter ofta och pratar med mina medarbetare. Jag vill veta vad de tycker och tänker. Som ledare gillar jag att vara framåt och utveckla! Alla medarbetare som jobbar ska ju också ha någon utveckling, om du inte utvecklas så är det något som är fel. Så att driva individuell utveckling är viktigt och att ha en sund balans till arbetslivet. Både att medarbetare känner att de kommer framåt och att IT-verksamheten kommer framåt.

FAKTA

Namn: Susanne Ljunqvist

Aktuell som: IT-chef, Herrljunga och Vårgårda kommuner

Ålder: 47

Bor: Hisings Kärra

Familj: Är gift och har två tjejer som är tvillingar, så har vi katt och hund, hunden heter Picasso.

Intressen: Älskar konst! Resa, tycker både jag och min familj är kul. Jag gillar även att umgås med mina vänner i olika konstellationer. Jag målar också själv, abstrakta målningar.