Artikeln publicerades 28 februari 2023

Margareta är ny kultur- och fritidschef i Herrljunga kommun

Margareta Edvinsson

Vi välkomnar Margareta Ehn Edvinsson som den 22 februari tillträdde tjänsten som ny kultur- och fritidschef i kommunen. Margareta kommer närmast från en tjänst som regional marknadskoordinator på Göteborgsoperan.

Hur känns det att bli ny kultur- och fritidschef i Herrljunga kommun?

Det känns jättespännande och roligt, lite skräckblandad förtjusning, säger Margareta. Det ska bli roligt att börja i en helt ny organisation.

Vad kommer du närmast ifrån för tjänst?

Jag har arbetat på Göteborgsoperan i 20 år, och haft olika roller där. Det har varit alltifrån att bygga upp vår vänförening som finns där, till att arbeta på kommunikationsavdelningen, som jag gjort nu det sista. I nuläget är min roll regional marknadskoordinator.

Varför sökte du den här tjänsten?

Jag har en väninna här som pratat så gott om Herrljunga kommun och när tjänsten kom ut så tänkte jag att jag söker, berättar Margareta. Sen är det lätt att pendla för mig som bor i Skövde.

Hur tänker du kring ditt uppdrag?

Kultur- och fritidschef är en ny roll så det första är nog att försöka lägga upp tjänsten och hur den ska se ut. Jag tänker att det till en början är jätteviktigt att sätta sig in i vad det är för verksamhet som finns, och hur man arbetar idag, för att inte vända upp och ner på någonting som redan funkar bra. Helt enkelt ta reda på vad mitt uppdrag är, säger Margareta.

Finns det några utmaningar?

Utmaningen är ju att förstå uppdraget. Göteborgsoperan är ju också en politiskt styrd organisation, men vi jobbar ju inte så nära politiken, så det är ju nytt för mig att sätta mig in i den politiska strukturen som finns här. En fördel är ju att organisationen är ny för alla.

Sen eftersom jag inte kommer ifrån Herrljunga så är det ju även att sätta sig in i vad Herrljunga är, och vilka som bor här. Jag tycker det är viktigt att tänka två öron och en mun, att lyssna in och inte ha för bråttom i början, avslutar Margareta.