Artikeln publicerades 22 mars 2021

Anna är ny enhetschef för funktionshinder

Sedan 9 september är Anna Ljungquist enhetschef för funktionshinder inom socialt stöd på socialförvaltningen i Herrljunga kommun. Anna har tidigare lång erfarenhet inom äldreomsorgen, närmast kommer hon från en tjänst som chef på ett äldreboende i Göteborgs stad.

Anna Ljungquist enhetschef för funktionshinder vid Herrljunga kommunhus

Foto: Anna Ljungquist enhetschef för funktionshinder

Jag har egentligen funderat i några år att det vore spännande att arbeta inom funktionshinderverksamheten. Jag såg annonsen och tyckte den var lockande. Sen har jag en magkänsla som säger att roliga saker håller på att hända i Herrljunga, att det finns en vilja och framåtanda att utveckla kommunen. Eftersom Herrljunga är en grannkommun till Vårgårda, där jag tidigare jobbat, har jag haft koll på Herrljunga, säger Anna Ljungquist enhetschef för funktionshinder.

Anna har tidigare arbetat som chef inom äldreomsorgen både i Göteborg och i vår grannkommun, Vårgårda.

Mitt senaste jobb var i Göteborg som enhetschef för ett äldreboende i Östra Göteborg. Innan dess jobbade jag 10 år som enhetschef i Vårgårda kommun, inom äldreomsorgen. Så det ska verkligen bli kul att pröva något nytt och arbeta inom funktionshinderverksamheten, säger Anna Ljungquist.

Hur känns det att ha börjat i Herrljunga kommun?

Det känns väldigt bra, jag har fått ett fint mottagande! Känns också roligt att jobba här i Herrljunga och träffa på stödfunktioner (IT, HR och ekonomi) som jag har haft kontakt med innan i Vårgårda.

Det är ju en ganska ny roll som du har nu, vad ser du fram emot i din roll?

Det är dels egen personlig utveckling, att få lära nytt på jobbet och så ser jag fram emot att med hjälp av tidigare erfarenhet, driva utvecklings- och kvalitetsarbete inom verksamheten. Vi tillsammans ska göra vårt bästa för dem vi är till för i Herrljunga kommun. Jag ser fram emot nära samarbete med alla medarbetare och kontakter med dem vi är till för.

Vad ingår i din verksamhet inom funktionshinder?

Vi har ett gruppboende på Ringvägen (LSS-boende). Sedan erbjuder vi olika insatser som är beviljade enligt LSS, till exempel personlig assistans, ledsagning, korttidstillsyn och avlösning i olika former.

På frågan om vad som är viktiga egenskaper för en ledare svarar Anna att det är viktigt att se helheten, speciellt i kommunal verksamhet.

Verksamheten utgår från politiska mål som jag tillsammans med mina medarbetare ska uppnå. Det är också viktigt att skattepengar används på ett bra sätt genom att ge god stöd och service utifrån behov till dem som vi är till för. Men även att medarbetare trivs och utvecklas, så att de kan göra ett fortsatt bra jobb. Jag tror på delaktighet och engagemang, att vi har tillit inom verksamheten.

FAKTA

Namn: Anna Ljungquist

Aktuell som: Enhetschef för funktionshinder inom socialt stöd, socialförvaltningen, Herrljunga kommun.

Ålder: 38

Bor: Asklanda (Vårgårda kommun)

Familj: Två barn, Molly & Lisa.

Intressen: Vad svarar man på den frågan i dessa pandemitider? Jag tycker om att träna och att vara ute i naturen, matlagning och hemmafix, lyssna på P1, läsa böcker. Jag gillar även att hitta på och uppleva saker och med mina tjejer. Varannan helg spenderar jag med min särbo.