Artikeln publicerades 21 januari 2022

Stort intresse för hjärt-lungräddning hos kommunanställda

Under 2021 har Anna Nikadon utbildat 400 kommunanställda i hjärt-lungräddning (HLR). Hon berättar att intresset varit jättestort.

Anna Nikadon framför Herrljunga kommunhus

Det känns fantastiskt att så många tagit chansen att få en utbildning i HLR. Intresset har varit särskilt stort i vård och skola, där det också finns en önskan från många om en uppdatering av utbildningen vartannat år, säger Anna.

Efterfrågan om en kurs i första hjälpen har också kommit upp och det kan Anna erbjuda från 1 mars.

Det går att boka båda utbildningarna säger Anna, och det gör man via min mejladress; anna.nikadon@herrljunga.se

Jag har detta projekt till och med 30 juni. Är intresset stort så hoppas jag på en fortsättning såklart. Tiderna går åt så passa på att boka så fort som möjligt så vi kan ha utbildningen enligt era önskemål. Alla kommunanställda har ju en jättefin chans till utbildning här!
Även som vikarie är man välkommen att boka utbildningen, säger Anna.

Hjärt-lungräddning (HLR) är en första hjälpen-behandling som ges för att få i gång hjärtverksamhet och andning hos någon som har fått hjärtstopp. Ju tidigare bröstkompressioner och inblåsningar startas, desto större chans har man att överleva.

• Varje år inträffar 15 000 oväntade plötsliga hjärtstopp, 10 000 sker utanför sjukhus, vid start av tidig HLR ökar chansen för överlevnad med två till tre gånger.
  • Idag räddar vi livet på 11 % av de som får hjärtstopp utanför sjukhus. Om alla hjärtstopp fått en defibrillering inom tre minuter hade den siffran varit över 70 %.