Artikeln publicerades 21 oktober 2024

Två nya stjärnor på Herrljunga Walk of Fame!

Nu pryds trottoaren längs Storgatan med två nya stjärnor i Herrljungas egen Walk of Fame. Tillskotten offentliggjordes på torsdagskvällen i samband med Flammande höstkväll i Herrljunga.

Theo Pauckstadt

Första utmärkelsen fick Theodor Pauckstadt. Theodor föddes 1935 i Königsberg (nuvarande Kaliningrad) i Tyskland och är skulptör, arkitekt och konstpedagog.

Theodor studerade arkitektur och konst vid flera konstskolor i Tyskland 1955–1961 samt konsthistoria vid Göteborgs universitet.

De flesta Herrljungabor känner nog mest igenom honom som den karismatiske bildläraren på Altorpskolan, en skola där han arbetade i hela 38 år. Theodor lät bland annat eleverna smycka simhallen med mosaik, tavlor som sitter kvar än i dag.

Hans Ivansson

Den andra utmärkelsen fick Hans Ivansson. Hans som är 87 år, har blivit en ovärderlig kulturbevarare i Herrljunga. Som aktiv medlem i Herrljunga hembygdsförening har han gjort ett betydande avtryck i att bevara och föreviga kommunens historia. Genom sina filmer om bland annat Od, det gamla glasbruket i Fåglavik och olika festplatser runt om i kommunen, har Hans gett oss en levande inblick i Herrljungas rika förflutna.

Fokus Näringsliv Herrljunga har tillsammans med Köpmannaföreningen i Herrljunga hedrat både personer och företag på Walk of Fame på Storgatan sedan 2017.