Kommunal hälso- och sjukvård
Verksamheten inom hälso- och sjukvård är komplex och i vissa fall riskfylld. Ibland uppkommer skador trots det förebyggande arbete som bedrivs. Sådana avvikelser kan ha ett samband med den medicinska behandlingen, men kan även bero på mänskligt handlande, teknik, organisation eller brister i samverkan.
Alla avvikelser ska anmälas
En avvikelse är en händelse man inte förväntat sig och som medfört eller kunnat medföra skada för en patient. All hälso- och sjukvårdspersonal är skyldiga att anmäla avvikelser till närmaste chef som gör en bedömning om Medicinskt Ansvarig Sjuksköterska (MAS) ska kontaktas och om avvikelsen är allvarlig och bör utredas enligt en Lex Maria. Även patienter och närstående kan framföra klagomål på vården.
Alla vårdskador ska utredas
Vårdgivaren ska göra en egen utredning vid alla typer av vårdskador. Det ska de också göra om det fanns en risk för en vårdskada. I utredningen ska det bland annat framgå vad verksamheten tänker göra eller redan har gjort för att något liknande inte ska hända igen. Hur stor och omfattande utredningen ska vara beror på vad som har hänt och hur allvarlig händelsen var.
Allvarliga vårdskador ska anmälas enligt lex Maria
Vid allvarliga vårdskador eller vid händelser där det fanns en risk för en allvarlig vårdskada ska utredningen vara mer omfattande. Då måste också vårdgivaren anmäla händelsen till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. En sådan anmälan kallas för en anmälan enligt lex Maria. Den utredning som har gjorts ska skickas till IVO tillsammans med anmälan.
Vården ska lära av misstagen
Anledningen till att bestämmelserna finns är framför allt för att sjukvården ska dra lärdom av de misstag som sker. På så sätt vill man förhindra att andra skadas inom vården.
Ett annat syfte är att du som patient ska få klarhet i varför en vårdskada har uppstått.
IVO analyserar anmälningarna om fel och brister från sjukvården i hela Sverige. Sedan kan de skicka ut rekommendationer till sjukhus och vårdcentraler för att förebygga att liknande händelser sker igen.
Om du är missnöjd med din vård
Börja med att kontakta ansvarig enhetschef för den enhet som du har behandlats på om du är missnöjd med din vård.
Du kan också kontakta patientnämnden. De kan ge stöd och hjälpa dig med hur du kan gå vidare.
Du kan kontakta IVO direkt om du har varit med om något som du tycker har medfört en vårdskada. Det är dock bara vårdgivaren som kan göra en anmälan enligt lex Maria. men du kan lämna tips och anmäla klagomål.