Artikeln publicerades 14 oktober 2024

EU-finansierat projekt ska göra Nossan mer tillgänglig

Möjligheten att semestra och ta sig fram på Nossan ska utvecklas. 600 000 kronor i EU-bidrag via Leader satsas nu på en förstudie med syfte att utveckla Nossan som besöksmål.

Nossan

Från Borgstena i Borås kommun, genom Herrljunga och Essunga kommuner, till utloppet i Dättern i Vänern ringlar sig Nossan. De fyra kommunerna – Herrljunga, Essunga, Vårgårda och Grästorp vill tillsammans utveckla ån, för att bland annat främja besöksnäringen och skapa möjligheter till rekreation.

I den första studien ska man samla in information om hur tillgänglig Nossan är idag. Var måste man exempelvis lyfta upp kanoten ur vattnet för att fortsätta? Vilka sevärdheter, grillplatser eller evenemang finns utmed leden? Dessa är några av de frågor som ska besvaras genom inventeringen, vilken är tänkt att pågå under 2025. Om förstudien visar på stora möjligheter, kommer nästa steg vara att söka EU-medel för genomförandefasen.

För Herrljunga, med sin närhet till Nossan, innebär detta stora möjligheter.

Så spännande och rolig förstudie där vi kan se på att utveckla nya stråk inom naturturismen, säger Birgitta Saunders, besöksnäringsansvarig i Herrljunga kommun. Områden med närhet till Nossan får större synlighet där vi också ser på möjligheten att kombinera paddelled med planerna på cykelled samt redan etablerade vandringsledstråk. Roligt om vi kan tillgängliggöra för fler att uppleva och upptäcka Nossan från vattnet.

Med möjligheten att utveckla en paddelled i Nossan hoppas vi locka till nya rekreationsaktiviteter för invånarna och föreningar i våra kommuner, samt att det också kan locka nya besökare som innebär en utveckling kopplat till besöksnäring, säger Birgitta.