Artikeln publicerades 17 april 2024
Förvaltningsövergripande satsning på matematikprojekt i Herrljunga kommun
Herrljunga kommun satsar genom ett matematikprojekt på att lyfta matematikundervisningen inom samtliga verksamheter, från förskolan till gymnasiet. Orsaken är att man ser en nedåtgående trend av måluppfyllelse.
Projektet som bekostas av statsbidrag innefattar föreläsningar och handledning från Borås Högskola, samt av Navet science center i Borås. Fokus ligger på kompetensutveckling hos personalen, vilket i sin tur ska leda till att höja nivån för alla elevers matematikkunskaper.
Ett mål med projektet är också att utveckla och inspirera pedagogerna att skapa engagerande och meningsfulla matematikaktiviteter för eleverna, som en del i undervisningen.
Som pedagog finns det utmaningar i klassrummet när det gäller att få barnen/eleverna att bli nyfikna och engagerade, säger Annica Steneld, bildningschef i Herrljunga kommun.
Då det är en utmaning för många elever att hålla koncentrationen uppe under en längre stund, innebär det ju även en utmaning för läraren, som har många individer i klassrummet och det ska gå fort och de vill inte vänta, säger Annica.
Att språk och matematik hänger tätt ihop vet man sedan tidigare.
Det ser man tydligt vid till exempel problemlösning säger Annica, där ska du både läsa och förstå en text för att kunna räkna ut talet.
Det är oerhört viktigt att koppla samman matematik och språk och därför behöver vi arbeta parallellt med elevers språkförmåga och läsförståelse, säger Annica.
Matematikprojektet kommer rulla på i 4–5 år.
Kunskapen måste sitta i pedagogen. Varenda kull med barn/elever ska mötas av den bästa undervisningen och ha samma förutsättningar, men vi kan ha lite olika utmaningar i våra barn- och elevgrupper och därför kommer resultatet inte alltid vara lika, avslutar Annica.