Olägenhetsanmälan

En olägenhetsanmälan är ett klagomål som du kan lämna till kommunens miljöenhet när du upplever att något i din boendemiljö eller närmiljö utgör en olägenhet för människors hälsa.

Begreppet kommer från miljöbalken, där en olägenhet för människors hälsa definieras som:

"En störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig." (Miljöbalken 9 kap. 3 §)

Bestämmelsen syftar till att skydda människor från miljöpåverkan som kan vara skadlig för hälsan, och som är tillräckligt allvarlig och varaktig för att motivera insatser enligt miljöbalken.

Exempel på olägenheter:

  • Buller
  • Dålig ventilation
  • Fukt, mögel eller drag
  • Luktproblem
  • Temperaturproblem
  • Djur som stör
  • Eldning eller rök

Kontakta först den som orsakar störningen – t.ex. hyresvärd, granne eller fastighetsägare. Om problemet kvarstår och du inte får hjälp, kan du anmäla till kommunens miljöenhet.

Miljöenheten gör då en bedömning om klagomålet är befogat enligt miljöbalken. Vid ett befogat klagomål kommer miljöenheten att debitera den som orsakar störningen för den handläggningstid som lagts ner på ärendet.

Hur gör man en anmälan?

En olägenhetsanmälan kan göras via kommunens e-tjänstportal. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vill du hellre ringa eller skicka ett mail finns kontaktuppgifter längre ner på sidan.

Vill du vara anonym?

Du kan välja att vara anonym, men då kan du inte få återkoppling eller överklaga eventuella beslut i ärendet. Var isåfall noga med att inte uppge dina personuppgifter så som namn, telefonnummer eller adress.

För att ringa med dolt nummer kan du ange #31# följt av telefonnumret du vill ringa, exempelvis #31#051317000 för att komma till kommunens växel, be då att bli koppplad till någon på miljöenheten.

I vissa typer av ärenden, till exempel buller- och bostadsklagomål, kan våra möjligheter att gå vidare i ärendet försvåras om du väljer att vara anonym.