Artikeln publicerades 18 mars 2020

Li blir ny folkhälsostrateg i Herrljunga

Li Nyström folkhälsostrateg

Li Nyström blir ny folkhälsostrateg i Herrljunga.

Ny folkhälsostrateg i Herrljunga från och med maj blir Li Nyström, Göteborg.

Li är uppväxt i Älvsbyns kommun, som ligger i Norrland, och har läst folkhälsovetenskap i Göteborg.

– När jag var klar med utbildningen, så jobbade jag i Älvsbyn i ett år med att förebygga psykisk ohälsa. Därefter flyttade jag tillbaka till Göteborg och har sedan augusti i förra året haft ett vikariat som folkhälsostrateg på Orust.

– Under april, innan jag kommer till Herrljunga, ska jag att jobba åt socialtjänsten på Orust med att implementera Barnahus.

Stöttar med kunskap och statistik

Vad gör en folkhälostrateg i sitt arbete?

– Det handlar om att vara strategisk och att främja samverkan mellan verksamheter och aktörer för att folkhälsoarbetet ska nå brett och tvärsektoriellt. Vi ska stötta verksamheterna med kunskap och statistik. En folkhälsostrateg har ett övergripande helikopterperspektiv.

Varför sökte du dig till Herrljunga?

– Herrljunga är en liten och trevlig kommun, som påminner lite om Älvsbyn som jag kommer ifrån. Jag ser fram emot att lära känna Herrljunga bättre och grotta ner mig i all statistik som gäller folkhälsa.

Målet är jämlik hälsa

Vilken är den största utmaningen i folkhälsoarbetet framöver?

– Det övergripande målet är en jämlik hälsa. Den ständiga utmaningen är att se till att alla ska ha lika förutsättningar till en god hälsa. I en kommunal verksamhet är det något som ska finnas med i vardagen, det ska vara integrerat i verksamheten.

– Jag vill också slå ett slag för barnkonventionen, som ju är lag nu. Den är inte något vi kan välja att följa, och den innehåller både rättigheter och skyldigheter.

Namn: Li Nyström.

Aktuell som: Ny folkhälsostrateg i Herrljunga kommun från och med fjärde maj.

Ålder: 33 år.

Bor: I Göteborg.

Familj: Man och två barn.

Intressen: Laga mat. Är gärna utomhus och tar långa promenader.