Artikeln publicerades 6 juni 2020

Digitalt nationaldagsfirande med tal av vårt kommunalråd Gunnar Andersson

I dag är det Sveriges nationaldag och då var det planerat att Herrljunga kommun i samarbete med Herrljunga hembygdsförening skulle fira vid hembygdsparken på Haraberget.

På grund av coronapandemin blev det arrangemanget inställt. Men för den som ändå vill ha lite nationaldagsstämning så går det utmärkt att titta på Fokus Herrljungas Live Fika Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., som kommer från hembygdsparken.

Filmen inleds med att Carl-Olov Holmström, näringslivschef i Herrljunga, och Josefine Blomdahl, Blomdahls café, samtalar med Peter Backenfall, ordförande i Herrljunga hembygdsförening, som berättar om hembygdsföreningens stora verksamhet, som naturligtvis också har påverkats av coronaviruset.

Herrljunga musikskola står för musiken i inslaget och kommunalrådet Gunnar Andersson håller tal.

– Nationaldagen den 6 juni hade vi tänkt fira med så många, sade Gunnar Andersson. Vi skulle ha hälsat nya medborgare välkomna, uppmärksammat medaljörer och pristagare, men det har vi fått flytta fram till senare tillfälle. Jag lovar att vi kommer att återkomma.

– Vi måste se framåt, och se till det som vi faktiskt har, även om coronapandemin överskuggar det mesta just nu.

Svenska flaggor

Digitalt nationaldagsfirande med tal av kommunalråd Gunnar Andersson finns nu att se.