Artikeln publicerades 11 september 2020

Herrljungas nya samhällsbyggnadschef är på plats

Joakim Strömdahl, samhällsbyggnadschef

Joakim Strömdahl är ny samhällsbyggnadschef i Herrljunga.

Ny samhällsbyggnadschef i Herrljunga kommun från och med den första september är Joakim Strömdahl, Kungälv.

Han kommer att ha ansvaret för Tekniska förvaltningen samt bygg- och miljöenheten som slås samman till en förvaltning.

Kan du berätta lite om din bakgrund?

– Jag är uppväxt i Vargön i Vänersborgs kommun, och utbildade mig till energi- och miljöingenjör vid Karlstads universitet. Mitt senaste jobb var som verksamhetschef på fastighetssidan i Mölndal stad. Innan dess jobbade jag på den privata sidan och i kommunala bolag också med fastighets- och energifrågor.

Vad känner du till om Herrljunga?

– Inte så mycket mer än att Herrljunga cider finns här och att Herrljunga är en järnvägsknut naturligtvis. Men snart kommer jag att veta mer.

Varför sökte du jobbet som samhällsbyggnadschef?

– Det kändes som ett spännande, utvecklande och bred roll, inte minst är det en utmaning att få ihop två förvaltningar till en.

Hur kommer du att arbeta med den frågan?

– Jag kommer att lyfta att vi jobbar för medborgarna och få in ett tydlig gemensamt kundfokus. Det ska vara lätt att få kontakt med oss. Fast först ska jag lära känna kommunen och organisationen

Namn: Joakim Strömdahl.

Ålder: 51 år.

Aktuell som: Ny samhällsbyggnadschef i Herrljunga.

Bor: Villa i Kungälv.

Familj: Fru och fyra barn, en pojke på 14 år, och trillingar, alla pojkar, som är 11 år gamla.

Intressen: Vintertid utförsåkning, sommartid motionsåkning på mountainbike. Allmänt idrottsintresserad.