Artikeln publicerades 3 december 2020

Caroline är ny projektledare för Herrljunga kommun

Sedan 9 november är Caroline Fridén projektledare för kommunens projekt inom nyproduktion och ombyggnad. Caroline kommer närmast från en tjänst som byggentreprenör.

Caroline Fridén, projektledare i Herrljunga kommun

Foto: Caroline Fridén, Herrljunga kommuns nya projektledare.

Caroline Fridén har tidigare jobbat i den privata sektorn i olika roller inom byggbranschen.

Det känns bra att ha börjat i Herrljunga kommun. Jag har blivit varmt välkomnad och insatt i projekt direkt, och det är spännande säger Caroline Fridén.

Caroline bor i Alingsås och har tidigare pendlat mycket i sin tjänst. Hon beskriver att när tjänsten dök upp så var både det geografiska läget och rollen som lockade.

Känns som en positiv utmaning att man kan påverka mycket i den här rollen. Både gällande produkten, hur vi bygger den men också att kunna samverka med de som ska bruka lokalen. Det tycker jag är ett stort plus i tjänsten.

När man är entreprenör hamnar man i utförandeskedet, där det inte finns mycket utrymme för nya idéer och förändringar. Nu verkar jag i tidigt skede och påverka metoder från början, till exempel utreda metoder för hållbart byggande säger Caroline Fridén.

Vad är det för projekt som du kommer börja arbeta med i kommunen?

Det är till att börja med ”Nya Hagen”. Vi ska utveckla Nya Hagens demenscentrum med en ny byggnad samt ombyggnad i befintliga lokaler och utomhusmiljö. Totalt ska 48 nya platser skapas. Det är en intensiv projektering som pågår i samverkan med verksamheten. Jag kommer också vara inblandad i ombyggnaden av Altorpskolan där vi arbetar i ett tidigt skede.

Vad ser du fram emot i din nya roll?

Att samverka med verksamheterna och tillsammans arbeta fram en produkt där vi har lyckats täcka brukarens behov och att fått valuta för investerade medel på ett hållbart sätt.

Slutligen, vad tycker du är viktiga egenskaper för en projektledare?

Du behöver vara lyhörd för andra och kunna fatta beslut, de förmågorna tycker jag är viktiga. Men även att vara proaktiv och nyfiken - våga se saker på andra sätt. Man ska kunna ha en utmärkt prioriteringsförmåga särskilt i skeden med många olika frågor och intressen. Till sist så kan man inte lägga stor vikt nog vid ett stort engagemang och att tycka uppgiften är rolig - Det gör stor skillnad i hur bra man lyckas axla rollen.

Namn: Caroline Fridén

Aktuell som: Projektledare

Ålder: 29

Bor: Alingsås

Familj: Sambo och två katter

Intresse: Just nu bygger jag och min sambo på vårt hus i västra bodarna på fritiden, så det tar mycket tid. Annars gillar jag att resa, vilket vi har fått avstå pga rådande pandemi. Gillar även musik och att gå på konserter och film.