Artikeln publicerades 24 maj 2021

Herrljungas kommunalråd i digitalt möte med kronprinsessan Victoria och prins Daniel

Gunnar Andersson i digitalt samtal med kronprinsessparet

Gunnar Andersson i digitalt möte med kronprinsessan Victoria och prins Daniel. Foto: privat.

Den 21 maj hade Gunnar Andersson (M), kommunstyrelsens ordförande, ett videomöte med kronprinsessan Victoria och prins Daniel. Samtalet handlade om kommunens hantering av coronapandemin och vägen framåt.

En stor del av samtalet handlade om covid-19 pandemin, hur den påverkat Herrljunga kommuns invånare, näringsliv och andra verksamheter. Kronprinsessparet har planerat att genomföra digitala möten med Sveriges alla kommunstyrelseordföranden, och nu har turen alltså kommit till Herrljunga.

Vad pratade ni om?

Om covid-19 pandemin och hur läget såg ut i vår kommun. Vi pratade även om Herrljunga kommuns utmaningar som vi står inför, till exempel en ökad inflyttning för att möta en något åldrande befolkning. Jag erbjöd även en visning av tomter på Horsby eller möjligen Säm, vilket mottogs med uppskattning och lite skratt av kronprinsessan Victoria som också är hertiginna av Västergötland.

Vikten av Västra stambanans utbyggnad och en snabbare kontakt till Göteborg, men även norr ut samt järnvägens generella betydelse för vår kommun, var ett annat samtalsämne, säger kommunstyrelsens ordförande Gunnar Andersson.

Hur var samtalet?

Det var ett mycket trevligt och lättsamt samtal som gick i en rasande fart. Kronprinsessparet kände väl till Herrljunga Cider och även Gäsene Mejeri samt Hembygdsparken, vilken kronprinsessan hade besökt. Vi pratade även lite kort om miljöfrågorna.

Kronprinsessparet imponerade med sin kunskap om Herrljunga och de var väl pålästa samt kände till våra stora företag i kommunen.

Kronprinsessparet var också noga med att skicka med en hälsning till alla invånare i Herrljunga kommun samt önskade oss lycka till i vårt fortsatta arbete, avslutar Gunnar Andersson.