Artikeln publicerades 9 november 2021

Nu kan du boka din tomt digitalt

Herrljunga kommun har sedan en tid tillbaka en digital tomtväljare där du kan se kommunens tillgängliga, bokade och sålda tomter. Nu har vi gjort det ännu enklare för dig, nu kan du även utföra bokningen och betala bokningsavgiften helt digitalt.

En person som skriver på en bärbar dator

Detta är en helt automatiserad e-tjänst där flera interna system samverkar, som exempel kartsystemet GIS, e-tjänstplattformen och betalfunktion Swish.

Den här tjänsten kommer att underlätta både för kunden och för kommunen. Du som är intresserad att köpa tomt i Herrljunga kan boka tomten på ett smidigt sätt när du vill på dygnet. För oss underlättar det administrativt och lediga tomter blir lediga snabbare för kunden, säger plan- och byggchef Emil Hjalmarsson.

Anna Bengtsson arbetar med digitalisering på IT-enheten i Herrljunga och Vårgårda kommuner och har varit med i arbetsgruppen som tagit fram e-tjänsten.

Det har varit jättekul att få införa en digital version av tomtreservation, som är en tjänst vars målgrupp möter ett stort behov av att få vara helt digitaliserad. Under projektets gång har vi lärt oss nya processer och arbetssätt, som vi kommer dra nytta av i kommande arbete med kommunernas digitala tjänster, säger Anna Bengtsson.

Kul när man använder vårt GIS (Geografiskt informationssystem) på ett sätt som detta och att vi kan använda oss av kartsystemets många bra funktioner, säger Kalle Blomqvist som arbetar som GIS-samordnare i Herrljunga och Vårgårda kommuner.

Nästa år kommer kommunen fortsätta att använda sig av bland annat GIS och e-tjänstplattformen för att göra Bygglovsansökan mer digital och automatiserad.

Boka tomt

Det är enkelt att boka tomt i Herrljunga kommun.

1. Gå in på www.herrljunga.se/tomter Länk till annan webbplats. eller leta dig fram via kommunens startsida.
    Klicka på ”Bo och leva i Herrljunga” sedan ”Se lediga tomter i tomtväljaren”.
    Du kan även söka på tomt och välj sidan ”lediga tomter” och därefter trycka på ”tomtväljaren”.
  2. Välj därefter de områden du är intresserad av och tryck på tomten du vill boka på kartan. Då visas en informationsruta. Där står om tomten är ledig, pris, yta.
  3. Tryck på boka tomt i informationsrutan.
  4. Nu kommer du automatiskt komma vidare till e-tjänsten ”Reservera tomt”. Logga in med ditt Bank-ID.
  5. All information om tomten som vi behöver följer med automatiskt från kartan.
  6. Skriv i dina kontakt- och personuppgifter.
  7. Slutför bokningen av tomt genom att betala reservationsavgiften med Swish eller kontokort.
  8. Du får sedan en bekräftelse av bokningen på din mejl.

Du har 10 minuter på dig att slutföra bokningen. Det kostar 1000 kronor att boka tomt i Herrljunga kommun. Du har sedan tre månader på dig att köpa tomten. Efter tre månader blir tomten automatisk tillgänglig igen om du inte köpt tomten och du får inte tillbaka din bokningsavgift. Köper du tomten inom 3 månader så dras bokningsavgiften av på det totala tomtpriset.

Exempelbild bostadsområde