Artikeln publicerades 10 mars 2022

Sjuhärads kommuner flaggar gemensamt för Ukraina

Svenska och Ukrainska flaggan

Med anledning av kriget i Ukraina vill kommunerna i Sjuhärad gemensamt visa sympati med landets befolkning. Därför hissas den ukrainska flaggan i alla Sjuhäradskommuner torsdagen den 10 mars.

Torsdagen är vald då det var den dagen som Ryssland påbörjade sin invasion av landet.

Vi vill visa att vi enade står upp för Ukraina, samtidigt som vi förbereder oss för att ta emot ukrainska flyktingar på bästa sätt i våra kommuner, säger Ior Berglund, kommundirektör i Herrljunga kommun.

Våra tankar går klart till Ukraina och framförallt till Kamyanets Podislkiy där vi hade ett utbytesprojekt mellan 2013 till 2017 som fokuserade på barns och ungas uppväxtvillkor. Vi hoppas att våra vänner där har kraft och ork att se en framtid. Vi hoppas att den demokrati som byggts i Ukraina får blomma upp snart igen, och inte kommer att kvävas, säger Gunnar Andersson, kommunalråd i Herrljunga kommun.