Artikeln publicerades 8 juni 2023

Herrljunga kommun nominerad till Årets Hållbarhetskliv

Herrljunga kommun är nominerad som Boråsregionens representant till Årets Hållbarhetskliv 2023.

Årets hållbarhetskliv är en årlig utmärkelse inom besöksnäringen i Västsverige, instiftat av Turistrådet Västsverige. En besöksnäringsverksamhet och ett kommunalt initiativ riktat mot besöksnäringen belönas för sina insatser inom hållbar besöksnäring. En delområdesjury för varje kommunalförbundsområde utser årets kandidater från delområdet. En huvudjury utser vinnarna av Årets Hållbarhetskliv. Vinnarna presenteras på Turistrådsdagen i november varje år.

Hållbarhetsklivet baseras på fyra grundläggande principer som är styrande för de vägval man gör inom utveckling och marknadsföring av besöksnäringen i Västsverige:

• Så lite klimatpåverkan som möjligt
  • Bra för både boende och besökande
  • Fler besökare när och där det inte fullt
  • Fler heltidsjobb och mer robusta verksamheter

Motivering till Herrljunga kommuns nominering:

Herrljungafestivalen samlar hela lokalsamhället och lockar fler besökare än vad kommunen har invånare. Fokus är gemenskap och glädje samt barn och ungdomars hälsa. Kommunen finansierar och fungerar som katalysator för att få föreningar och andra aktörer att agera och arrangera. Herrljungafestivalen är ett aktivt ställningstagande av en mindre kommun för att skapa attraktionskraft för platsen och stolthet bland invånarna.

Det är otroligt roligt och en riktig ära att arbetet med Herrljungafestivalen uppmärksammas, tänk att vi är Boråsregionens representant! För mig är nomineringen mer än bara kommunens, detta är något som alla medborgare, föreningar och verksamheter i Herrljunga ska känna stolthet över. Utan er, ingen festival, säger Jesper Jansson, projektledare Herrljungafestivalen.

Personer som står framför kommunhuset i Herrljunga

Från vänster: Mats Palm, Ior Beglund, Gunnar Andersson, Jesper Jansson