Artikeln publicerades 19 oktober 2023

Nya e-tjänsten Förrätt lanseras

Herrljunga kommun tar ett stort steg mot en smidigare och mer effektiv hantering av livsmedelsföretagares uppgifter med den nyligen lanserade e-tjänsten Förrätt. Denna innovativa lösning underlättar både för företagare och kommunens handläggare, samtidigt som den sätter kommunen i spetsen för digitalisering inom området.

Nu finns e-tjänsten Förrätt tillgänglig för Herrljunga kommuns livsmedelsföretagare. Den är utformad för att underlätta inlämnandet av nya uppgifter gällande den kommande modellen för riskklassning, som träder i kraft från och med januari 2024.

Bakom denna tjänst står ett samarbete mellan Livsmedelsverket, Tillväxtverket och kommunens Miljöteam på Samhällsbyggnadsavdelningen, tillsammans med Digitaliseringsteamet på IT-enheten.

Målet med denna e-tjänst är att förenkla processen både för företagarna, verksamheterna och våra handläggare på kommunen, förklarar miljöchef Elaine Larsson. Det blir ett nytt sätt för oss att arbeta och som underlättar handläggningen av våra ärenden. Det förenklar för oss när systemen är integrerade med varandra och när vi kan skicka ut beslut och skrivelser digitalt till kommunens Min sida, i stället för att skicka med vanlig post.

E-tjänsten, som är den första i sitt slag i Sverige när det gäller integrationen, har väckt stort intresse från andra kommuner.

Det är en häftig e-tjänst som vi återigen är först med att automatisera. Vi har många kommuner som nu kontaktar oss och vill ta del av vår lösning. Och vi delar gärna med oss och brukar på samma gång få något tillbaka, säger Anna Bengtsson, digitaliseringsledare på kommunen.

Du hittar tjänsten via länken: https://eservice.herrljunga.se/AbouplainslvHerrljunga-PROD Länk till annan webbplats.