Artikeln publicerades 3 juni 2024

Röstning och förtidsröstning på valdagen

På söndag den 9 juni är det val till Europaparlamentet. På valdagen kan du även förtidsrösta.

Den 9 juni håller kommunhuset öppet mellan 08.00-21.00 för röstning i vallokal samt för förtidsröstning. Förtidsröstningen sker i kommunhusets reception medan vallokalen för Herrljunga centrum är i kommunhusets kafeteria, ingång från sidan av huset.

Dubblettröstkort

Väljare som inte har fått eller som har tappat bort sitt röstkort kan få ett nytt röstkort (ett så kallat dubblettröstkort) från kommunen. För att få ett dubblettröstkort – kontakta kommunens växel på 0513-170 00 eller beställ via vaxel@herrljunga.se, uppge namn och personnummer vid beställning. Kommunhusets reception har öppet på valdagen 08.00-21.00.

Ambulerande röstmottagare

Enligt vallagen har du som på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller ålder och inte själv kan ta dig till ett röstmottagningsställe, möjlighet att begära att få lämna din röst till kommunens ambulerande röstmottagare som besöker dig i ditt hem. Ambulerande röstmottagare finns tillgängliga på valdagen och det är möjligt att boka ambulerande röstmottagare fram till klockan 15.00. Om du själv eller någon i din närhet har behov av att utnyttja servicen kan du fylla i bokningsformuläret på vår sida ambulerande röstmottagare eller genom att ringa 0513-170 00.

Rösträkning

När röstmottagningen avslutats kl. 21.00 börjar röstmottagarna i varje vallokal att räkna rösterna. Rösträkningen är öppen för allmänheten. Rapporteringen av resultaten från respektive vallokal visas på Valmyndighetens webbplats.

När flertalet vallokaler är klara med sin räkning av rösterna för Europaparlamentet gör Valmyndigheten en preliminär mandatfördelning mellan partierna. Det slutliga valresultatet fastställs cirka en vecka efter valdagen.

Öppettider för röstmottagningsställen för förtidsröstning i Herrljunga kommun.

Vallokaler per valdistrikt i Herrljunga kommun.