Artikeln publicerades 15 oktober 2024

Banarbete på Västra stambanan får stor påverkan på tågtrafiken

Med start 4 januari kommer ett omfattande banarbete att ske på Västra stambanan och arbetet pågår till augusti 2027. Det blir ny tidtabell för alla tåg som kör på Västra stambanan då det blir kraftigt reducerad tågtrafik mellan Göteborg och Alingsås.

Vissa regiontåg ställs in på hela sträckan Göteborg - Alingsås och många pendeltåg ställs in mellan Göteborg och Lerum och ersätts med buss. Det blir en tidtabell för perioden 4 januari till 8 juni, en för perioden 9 juni till 13 juli, och en för perioden 14 juli till 12 december.

Hur påverkas jag som reser från Herrljunga?

Tågens tider kommer att ändras vid några tillfällen under året. Det blir en tidtabell för perioden 4 januari till 8 juni, en för perioden 9 juni till 13 juli, en för perioden 14 juli till 17 augusti och en för perioden 18 augusti till 12 december.

Under den första och sista perioden går det ett regiontåg i timmen mot Göteborg. I rusningstid går ytterligare ett tåg i timmen till Alingsås. I riktning mot Skövde går två tåg i timmen i rusningstid och ett tåg i timmen övrig tid.

Under perioden 9 juni till 13 juli är banarbetet pausat och då körs ordinarie tågtrafik.

Under perioden 14 juli till 17 augusti körs sommartidtabell med anpassningar till banarbetet.

Du hittar mer informaiton på Västtrafiks webbplats; https://www.vasttrafik.se/vastrastambanan/ Länk till annan webbplats.