Artikeln publicerades 2 juli 2019

Sandra Säljö blir ny socialchef i Herrljunga

Sandra Säljö ny socialchef

Sandra Säljö blir ny socialchef i Herrljunga.

Ny socialchef i Herrljunga blir Sandra Säljö, som börjar sitt jobb den 7 oktober. Hon kommer närmast från en tjänst som socialchef i Töreboda kommun.

Kan du berätta lite om din bakgrund?

– Jag är född och uppväxt i Partille, men har se senaste tio åren bott i Skövde. Jag är utbildad socionom i Göteborg, och har bland annat jobbat som kurator inom slutenvården, och som socialsekreterare, utredare och terapeut i det kommunala.

– De senaste tio åren har jag varit chef. Jag har jobbat i Töreboda i sex år, först tre år som ifo-chef och sedan tre år som socialchef.

Nyfiken på något nytt

Hur kom det sig att du sökte jobbet som socialchef i Herrljunga?

– Jag var nyfiken på något nytt och när jag såg annonsen på Linkedin så läste jag den. Jag har ju trivts bra i Töreboda, som också är en liten kommun, men jag tilltalades av att man i Herrljunga skulle få ansvara för hela vård- och omsorgsbiten.

Vad känner du till om Herrljunga?

– Jag tror att Herrljunga är en kommun som vill expandera, och som har större möjligheter till detta än min nuvarande kommun på grund av pendlingsmöjligheterna till Göteborg. Potentialen och viljan att växa finns där, som jag har förstått det, och jag vill gärna vara en del av det arbetet.

– Jag ser verkligen fram emot mitt nya jobb, att lära känna mina medarbetare och politiken.

Vill att människor ska växa

Och hur är du som ledare?

– Jag är rak, tydlig och kommunikativ. Jag är trygg i mitt ledarskap och blir inte stressad.

– Jag är engagerad och ger tid till mina medarbetare. Jag vill att människor ska växa och det är viktigt att framhålla att vi gör detta tillsammans. Jag är stolt över det yrkesval som jag och mina medarbetare har gjort.

Vilka är socialförvaltningens utmaningar i framtiden?

– Det handlar om likartade utmaningar i de flesta kommuner. Vi måste förändra våra arbetssätt och göra människor mera oberoende av oss.

– Vi står också inför stora utmaningar att rekrytera personal till vård och omsorg. Om vi kan stötta människor till att klara sig bättre på egen hand, så är det ett sätt att utveckla oss.

Namn: Sandra Säljö.

Aktuell som: Ny socialchef i Herrljunga.

Ålder: 42 år.

Bor: Villa i Skövde.

Familj: Maken Peter, tre barn 16, 14 och 11 år gamla.

Intressen: Tränar triathlon. Springer, cyklar eller crawlar varje dag. ”Det är ett andningshål för mig”, säger Sandra. ”Då tänker jag bättre och trivs.”