Artikeln publicerades 8 maj 2020

Ann-Marie är enhetschef för hemtjänsten i Ljung sedan första april

Ann-Marie Olfwenstam

Ann-Marie Olfwenstam är enhetschef för hemtjänsten i Ljung sedan första april.

Ny enhetschef för hemtjänsten i Ljung, Herrljunga kommun, sedan den första april är Ann-Marie Olfwenstam från Alingsås.

Hon är utbildad beteendevetare och kommer närmast från en tjänst som enhetschef inom socialpsykiatrin vid Borås stad, med ansvar för två boenden.

– Innan dess hade jag ett samarbete med Arbetsförmedlingen, där jag arbetade som coach för arbetssökande, berättar hon.

– Jag har också jobbat som funktionshindersamordnare vid Träffpunkt Simonsland i Borås, som är en mötesplats för att motverka olika sorters utanförskap i vårt samhälle. Det är verkligen en fantastisk plats, ett hus för alla.

– Jag har även flera års erfarenhet som personlig assistent och så har jag drivit eget företag i Alingsås, där jag också bor sedan många år tillbaka.

Närmare till besluten

Varför sökte du jobbet som enhetschef vid hemtjänsten i Ljung?

– Jag har alltid tyckt mycket om människor och att kunna hjälpa till där jag behövs. Det i kombination med att ha ett ansvar för medarbetare, en budget som ska gå ihop passar mig väldigt bra. Herrljunga är en mindre kommun, där man kommer närmare besluten, får ett bra samarbete över gränserna och lär känna alla sina medarbetare.

– Jag är verkligen glad att ha fått den här tjänsten och får lära känna och jobba tillsammans med denna fantastiska personalgrupp som arbetar här i Ljung.

Haft ett ansträngt läge

Vilka är de största utmaningarna som du ser det?

– Jag började i månadsskiftet mars/april och med tanke på den rådande situation som är i vårt samhälle just nu, har vi haft ett mycket ansträngt läge. – Men tack vare en otrolig insats av personal, en helt fenomenal planerare och stöd ifrån andra kollegor och verksamheter har vi lyckats ta oss igenom denna fas och har börjat ana ljuset igen. Min prioritet är alltid att vårdtagaren ska ha det bra, en personalgrupp som trivs med sitt arbete, men även att verksamheten håller sig innanför budgetens ramar.

– Vår uppgift är att vara till för invånarna i Ljung med omnejd, och det tycker jag att vi lyckats med trots de påfrestningar som varit.

Namn: Ann-Marie Olfwenstam.

Ålder: 47 år.

Aktuell som: Ny enhetschef på hemtjänsten i Ljung sedan april.

Familj: Sambo, tre barn och två bonusbarn, varav tre som bor hemma.

Bor: Hus i Alingsås.

Intressen: Familjen, trädgården, huset.