Artikeln publicerades 4 juni 2020

Christel är ny verksamhetschef för Myndighet

Verksamhetschef Christel Bergström

Foto: Christel Bergström aktuell som verksamhetschef för Myndighet, Herrljunga kommun

Sedan den 1 april 2020 är Christel Bergström verksamhetschef för enheten Myndighet inom socialförvaltningen. Christel har en lång erfarenhet av olika roller inom socialtjänsten och har bland annat arbetat som avdelningschef inom individ och familjeomsorgen i Falköpings kommun.

Enheten Myndighet arbetar framför allt med att utreda och fatta beslut om insatser. Det kan till exempel gälla beslut enligt Socialtjänstlagen (SoL) eller Lagen om särskild service till vissa funktionshindrade (LSS). Inom verksamheten myndighet finns också visst förebyggande arbete, till exempel samverkar vår verksamhet med andra aktörer på Familjecentralen i Herrljunga.

Hur känns det att ha börjat i Herrljunga kommun?

Det känns faktiskt lite som att komma hem! Vilket känns bra. Jag har tidigare bott i kommunen men sedan 4 år tillbaka bor jag i Skövde. Jag ser fram emot min nya roll, där jag hoppas kunna bidra med att skapa strukturer och ge goda förutsättningar för att alla våra medarbetare ska kunna utvecklas i sin yrkesroll och vara stolta över det fina arbete de utför.

Christel tycker också att det känns positivt att arbeta i en mindre kommun med närheten till beslut och till andra verksamheter.

Varför sökte du dig till Herrljunga kommun?

Jag känner väl till kommunen och det känns kul att kunna bidra till min tidigare hemkommun. Men jag gillar även den vision som socialtjänsten har här, jag ser fram emot att bidra till den.

Vad tycker du är viktiga egenskaper som ledare?

Jag tycker det är viktigt att ha tillit till varandra och varandras kompetens, att vara tillgänglig samt att vara lyhörd. Jag tänker också att det är viktigt att kunna bidra med tydliga strukturer att skapa stabilitet i verksamheten, lyssna in verksamhetens behov, omvärldsbevaka och se helheter. Det är tillsammans som vi hittar de bästa lösningarna och tillsammans når vi målen.

Namn: Christel Bergström

Aktuell som: Verksamhetschef för Myndighet, Socialförvaltningen, Herrljunga kommun.

Ålder: 46

Bor: Skövde

Familj: sambo, tre barn och ett barnbarn

Intressen: Att köra motorcykel! Jag är ute och kör så ofta jag kan, dock bara när det är sol. Gillar även att gå längre turer i naturen. All träning till musik tycker jag också är kul.