Artikeln publicerades 21 maj 2021

Pia Kleberg har arbetat för Herrljunga kommun i 43 år

Pia Kleberg, 68 år, har jobbat som medicinisk fotterapeut i 43 år i Herrljunga kommun. Nu lämnar hon sin tjänst för ett nytt liv som pensionär.

Pia Kleberg, medicinisk fotterapeut

Pia upplever det som tråkigt att avsluta sin tjänst.

Jag älskar mitt arbete så jag tycker det är väldigt tråkigt. Jag är en sådan som inte gillar att bli pensionär. Man brukar ju säga att man vänjer sig efter ett tag så det kanske kommer med tiden, säger Pia.

Vad var det bästa i ditt jobb?

När en person kommer in med smärta och går ut med ett leende. Det ger så mycket. Jag fick även en sådan himla go nära relation till kunder och patienter. Till mig kom även de som hade grava problem som kommit remitterade från en läkarsstation så jag har haft ett nära samarbete mellan sköterskor och läkare vilket har varit spännande. Jag hade även en god relation till kollegor i kommunen. Det är väldigt viktigt tycker jag när man är ensam i sin roll.

Pia skulle bli medicinisk fotterapeut alla dagar i veckan om hon fick valet igen.

Jag har alltid haft så roligt när jag arbetat med de äldre. Jag ångrar inte en sekund att jag valde att bli medicinisk fotterapeut. Skulle jag börja om skulle jag utbilda mig till detta igen, men ännu lite mer inom det. Jag har ju gått två utbildningar per år så jag har ju inte stannat upp och har vidareutbildat mig under tiden vilket också har gett mig en ”kick” för att få nya idéer.

Fanns det utmaningar/något som varit mindre bra under dessa år?

Jag var ju själv i min yrkesroll. Jag hade en kollega i Vårgårda som arbetade med samma som jag, men när hon gick i pension så hade jag inte någon nära som kunde stötta när det uppkommit ett problem. Jag har ju kollegor i Sverige som jag hade kontakt med och som jag kunde bolla med. Sedan har jag även suttit med i styrelsen för vårt förbund i Västra Götaland ett tag.

Vad kommer du att göra nu?

Jag kommer att hjälpa mina släktingar med sina fötter. Jag kan ju inte släppa det helt och hållet. Jag har också barnbarn och min man avslutar också sin tjänst som fysioterapeut i Herrljunga kommun så vi går i pension samtidigt. Vi kommer att renovera huset och när pandemin släpper så planerar vi att resa. Det är väl den fördelen man kommer ha som pensionär, man kan ge sig iväg snabbt. Vi gillar också att röra på oss så vi kanske ska ta och börja med racercykel igen, avslutar Pia.

Pia har sin sista dag den 30 juni. I samband med det kommer även Herrljunga kommun att sluta med fotvård i egen regi.

Kommunen har ingen skyldighet att tillhandahålla fotvård och således kommer vi inte att anställa någon ny person. Den medicinska fotvård åligger primärvården för de som är berörda, säger Susanne Johnsen, verksamhetschef för vård och omsorg i Herrljunga kommun.

Varje person som bor på SÄBO och har behov av fotvård kan beställa detta själv för att sedan få behandlingen i sin lägenhet. Fotterapeuter kan skicka information och erbjudanden via post till de som bor på boendet eller sätta upp anslag inne på boendet. Personer boende på SÄBO kommer således inte bli utan fotvård när de är i behov av det.