Artikeln publicerades 14 juli 2021

Skydda dig vid mycket varmt väder

Värmebölja

Foto: Folkhälsomyndigheten, Mikael Wallerstedt

Det är just nu höga temperaturer i Herrljunga kommun. Att det är varmt är härligt för många men också farligt för vissa. Här kommer tips på vad du ska tänka på när det är varmt.

Sommarvärmen kan vara farlig för alla – särskilt för äldre, kroniskt sjuka och personer med funktionsnedsättning men även för små barn, gravida och personer som tar medicin. Ta gärna hjälp av dessa tips.

Tips vid mycket varmt väder

  • Se till att dricka vatten ofta.

Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som till exempel grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.

  • Fixa en sval miljö. Vädra gärna på natten, eller när det är svalare utomhus än inomhus. Använd gardiner, markiser eller persienner för att stänga ute solskenet.
  • Se till att svalka dig. En sval dusch eller en blöt handduk om nacken är bra för att svalka sig. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.
  • Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.

Var uppmärksam! Varningssignaler om vätskebrist kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel till exempel vätskedrivande, kan dosen behöva justeras.

Läs mer:

1177, Råd vid mycket varmt väderlänk till annan webbplats

Folkhälsomyndigheten, Beredskap vid värmeböljalänk till annan webbplats