Artikeln publicerades 21 februari 2022

Bonette Marstorp är ny enhetschef för Hemgården demens

Bonette Marstorp, ny enhetschef för Hemgården demens

Från 1 januari är Bonette Marstorp ny enhetschef för demensenheterna på Hemgården i Herrljunga. I grunden är Bonette legitimerad sjuksköterska med vidareutbildning inom både demens och ledarskap.

Bonette har länge arbetat i hemsjukvården i Herrljunga kommun, bland annat som demenssjuksköterska. De senaste två åren har hon arbetat som biträdande enhetschef i hemsjukvården, men fick nu chansen att bli enhetschef över demensenheterna på Hemgården, vilket hon tycker är jätteroligt.

Jag gillar att jobba med IT och administrativa uppgifter, samtidigt brinner jag för demensfrågor, säger Bonette. Jag har sedan jag var liten haft personer i min närhet som haft demens/kognitiv svikt. Det är väl därför jag hamnat här nu, säger hon.

Känns det som du trivs i din nya roll?

Ja, absolut, säger Bonette, men sen har det ju varit så mycket med Covid, så jag har nästan inte hunnit att tänka. Känslan är att det kommer bli jättebra när det lugnar sig lite.

Vad kommer dina nya arbetsuppgifter bestå av?

Jag tänker att jag vill arbeta med utveckling av demensfrågor och demensomvårdnad, jag tror att det finns mycket man kan göra. Att ta hand om medarbetarna på demensenheterna, att skapa en trivsam arbetsmiljö för oss alla.

Vad ser du mest fram emot i ditt nya jobb?

Just nu arbetar vi så mycket med bemanning, men jag ser jättemycket fram emot att jobba med de roliga frågorna som aktiviteter, att ändra på tänket kring personer med demenssjukdom, deras eget självbestämmande och så vidare.

Tyvärr så har det varit så att den här gruppen människor fått vara så isolerade under pandemin, så nu ser vi fram emot en vår där vi kan gå ut lite mer, odla våra egna grönsaker, sitta i solen, umgås med anhöriga, få gräva ner tårna i det gröna gräset och kanske grilla lite korv till kvällsmat, avslutar Bonette.

FAKTA

Namn: Bonette Marstorp

Aktuell som: Enhetschef Hemgården demens, Herrljunga kommun.

Ålder: 47 år

Bor: Annelund

Familj: Man och två barn, en son och en dotter. Samt de tre katterna Jama, Svansa och Jamsson

Intressen: Keramik, foto och katter.