Artikeln publicerades 14 mars 2022

Sara Styrud är ny enhetschef inom hemsjukvården

Sara Styrud

Sara Styrud är ny enhetschef inom hemsjukvården

Sedan 1 januari är Sara Styrud enhetschef inom hemsjukvården i Herrljunga kommun. Hon kommer senast från ett arbete som enhetschef i Essunga kommun.

Vad har du arbetat som tidigare?

Jag är undersköterska från början och har arbetat i Herrljunga som vårdbiträde, undersköterska och sedan sjuksköterska. Som sjuksköterska har jag främst jobbat i kommunal hälso- och sjukvård o.ch på vård- och omsorgsboende för psykiskt funktionshindrade, berättar Sara. Närmast kommer jag från en enhetschefstjänst i Essunga kommun, så jag har faktiskt kommit till en större kommun när jag började här.

Hur känns det att ha börjat i Herrljunga kommun?

Det är fantastiskt roligt och utmanande, säger Sara. Att starta mitt under fjärde covidvågen var en hyfsat fartfylld start. Nu känns det som att jag har landat något i min nya roll och börjat lära känna verksamheten och medarbetarna, säger Sara. Fortfarande lever vi inom vården med en hel del restriktioner och har fortsatt utmaningar gällande bemanning men det ser bättre ut än första veckorna på nya jobbet.

Vad ser du fram emot i din nya roll?

Att lära känna medarbetarna och tillsammans skapa förutsättningar för att driva utvecklingen av hemsjukvården framåt. Hemsjukvården är en grupp som har slitit otroligt hårt under pandemin, precis som övriga medarbetare inom vård och omsorg. Jag ser framemot att det lugnar sig för medarbetarna så att alla kan få del av en efterlängtad återhämtning och börja se framåt igen. Att få vara med i en sådan satsning som kommunen gör med ökad bemanning inom sjuksköterskeorganisationen är otroligt spännande, säger Sara.

Varför sökte du dig till Herrljunga kommun?

Jag är uppvuxen i Herrljunga och startade min yrkesbana inom vården här, det blir lite som att komma hem igen.

Vad tycker du är viktiga egenskaper som ledare?

Att våga fatta beslut och framför allt vara ödmjuk nog att erkänna att det blir fel ibland och kunna ändra sig. Tillit till verksamheten, medarbetarna och till sig själv är också viktigt. Det skadar inte att tycka att det är riktigt roligt att arbeta heller, avslutar Sara.

Namn: Sara Styrud

Aktuell som: Ny enhetschef inom hemsjukvården.

Ålder: 40

Bor: Vårgårda

Familj: Sambo Daniel och tre barn Klara, Anna-Lisa och Nicole.

Intressen: Idrott både som utövare och åskådare, jag har precis lagt fotbollskorna på hyllan och är nu flitigare på gymmet och i löparskorna. Djur, natur och samhällsfrågor är viktiga för mig.