Artikeln publicerades 19 oktober 2021

Vinnarna utsedda i fototävlingen Mitt Herrljunga

Ammie Örtlund, Anne-Cathrine Cammersand, Hannes Bartholdsson, Karin Lundberg, Linn Alexandersson och Robert Hellström, det är vinnarna i fototävlingen på Instagram ”Mitt Herrljunga”.

I september månad utlyste Herrljunga kommun en fototävling på Instagram där kommuninvånare kunde posta bilder från sin Herrljungabygd under # MittHerrljunga2021 eller skicka in via kommunens hemsida. Nu har alltså 6 vinnare korats av en jury med representanter från Herrljungabygden och Herrljunga kommun.

Juryn har bedömt fotografierna enligt olika kriterier som kreativitet och hur personligt fotografiet är. Alltså kan man känna att just det motivet betyder mycket för fotografen. Sedan har juryn även haft i åtanke hur väl fotografiet representerar Herrljungabyggden, säger Malin Bülling, projektledare för tävlingen.

Vinnarbilderna

Vinnarna i fototävlingen och motivering presenteras här:

Ammie Örtlund med bilden ”Paddling i Nossan”

Motivering: En bild som visar Herrljungabygdens vattendrag Nossan från ett spännande och unikt perspektiv. Bilden visar på fantasi och känsla för platsen. Man riktigt längtar till att komma ut och paddla eller gå vid Nossan!

Ammie Örtlunds bild på Nossan

Foto: Ammie Örtlund

Anne-Cathrine Cammersand med bilden ”Vinterbild från Orraholmen”

Motivering: Som från ett vykort! En bild som fångar värmen inombords trots det kalla vinterlandskapet och man kan riktigt känna lugnet.

Anne-Cathrine Cammersands vinterbild från Orraholmen

Foto: Anne-Cathrine Cammersand

Hannes Bartholdsson med bilden ”Mitt älskade Vreta”

Motivering: En välkomponerad bild med vackert ljus och varm känsla som visar upp vår landsbygd. Fotografens kärlek till sin hembygd lyser igenom i bilden. Vem kan motstå denna vy?

Hannes Bartholdsson bild från Vreta

Foto: Hannes Bartholdsson

Karin Lundberg med bilden ”Vintertid vid Jämnesjön”

Motivering: En bild som fångar en del av Herrljungabygdens själ. En intressant bild med fart och fläkt och som även visar upp en vacker vinterdag i vår bygd. Man nästan känner hur snön yr!

Karin
Lundbergs bild på Jämnesjön vinterlandskap.

Foto: Karin Lundberg.

Linn Alexandersson med bilden ”Sämsholm”

Motivering: En bild som får oss att längta till sommaren! Bilden har ett spännande bildspråk och visar upp en av Herrljungabygdens många pärlor, Sämsjön.

Linn Alexanderssons bild på Sämsholm.

Foto: Linn Alexandersson.

Robert Hellström med bilden ” En tolkning av livets träd”

Motivering: För ett personligt bildspråk där nya detaljer dyker upp och vi lockas att stå kvar och förundras. En bild där fantasin flödar och får flöda!

Robert Hellströms bild som är en tolkning av
livets träd.

Foto: Robert Hellström.

Bilderna kommer att ställas ut i en utomhusutställning vid Herrljungas stationsområde som invigs vecka 44.

Juryn i fototävlingen består av Marie Eriksdotter, bibliotekschef; Susanne Ljungqvist, IT-chef och styrgruppsrepresentant i Herrljungas varumärkesprojekt; Stellan Åström, representant för Bygdefotograferna från Herrljunga Hembygdsförenings fotosektion; Alva Lindberg, ungdomsfotograf i Herrljungabygden.