Artikeln publicerades 10 maj 2022

Material sökes till Herrljungas Fritidsbank

Det nya idrottsbiblioteket tar tacksamt emot fritidsartiklar för inlämning. Material som du vill skänka lämnas i receptionen på Herrljunga Sportcenter.

Entré Herrljunga Sportcenter

Just nu vill vi få in så mycket olika saker som möjligt, säger Isa Gullbekk, kontaktperson för idrottsbiblioteket i Herrljunga. Allt material är välkommet, oavsett i gammalt eller nytt skick. Även saker som är trasiga kanske vi kan återanvända, och på så sätt jobba mot ett mer hållbart samhälle. En skridsko som tappat skenan kanske har ett jättefint skosnöre, som vi kan para ihop med en annan skridsko som har ett trasigt snöre, säger Isa. I stället för att båda slängs, återanvänds allt material som går.

Målet är att alla i samhället skall kunna komma och låna fritidsartiklar hos oss, säger Isa. Vi vill ha ett så stort utbud som möjligt för att kunna tillgodose allas behov. Det kommer alltid att vara gratis att låna från idrottsbiblioteket, som en del i att göra det tillgängligt för alla. Vi vill att det skall vara så pass lättillgängligt att alla i kommunen har möjlighet att testa på nya aktiviteter och hitta en ny eller gammal kärlek för rörelse och motion, säger Isa!

Det finns inget datum för invigning av idrottsbiblioteket ännu, och inte heller några öppettider färdigställda, men placeringen av idrottsbiblioteket kommer vara i källaren på Kulturhuset.

Just nu fokuserar vi på att få bollen med inlämning i rullning, avslutar Isa.

Exempel på fritidsrelaterat material idrottsbiblioteket vill få in:

• Bollar av alla sorter
  • Skridskor
  • Fiskespön
  • Rockringar
  • Hopprep
  • Skateboards
  • Hjälmar
  • Gåstavar
  • Alla ting som kan hjälpa till att stärka kommuninvånarnas kondition och hälsa!

Du är välkommen att lämna in dina prylar i receptionen på Herrljunga Sportcenter under receptionens öppettider. Tack!

Kontakt Fritidsbanken

Telefonnummer: 0513–17439