Artikeln publicerades 7 juni 2023

Nationaldagen firades i hembygdsparken

I hembygdspaken vid Haraberget firades Sveriges nationaldag den 6 juni, i strålande sol.

Kommunfullmäktiges ordförande Björn Wilhelmsson och Herrljunga hembygdsförenings ordförande Peter Backenfall hälsade alla välkomna. Kultur- och fritidschef Margareta Ehn Edvinsson höll tal och sjöng, och nya svenska medborgare hälsades välkomna.

Herrljunga kommun delade också ut diplom till sex medaljörer som tagit en brons, silver eller guldmedalj i SM, NM, eller VM under en ettårsperiod. Medaljörer var;

• Alexander Berggren, guldmedaljör, VM i swimrun
  • Jack Björnberg, guldmedaljör, SM i modellsegelflyg F3B
  • Samuel Richardsson, guldmedaljör, JSM i segelflyg
  • Robin Råkeberg, guldmedaljör, SM i volleyboll
  • Carin Thörnell Möller, bronsmedaljör, unghunds-SM och EM i nötvallning
  • Emma Sjöberg, guldmedaljör, VM i kärringkånk

Diplom och priser fick även årets hantverks- och kulturstipendiat, fotografen Robert Hellström, årets kulturpristagare Herrljunga brassband, och årets ungdomsledare Helén Borhammar. Priserna delas ut av kultur- och fritidsutskottet.

Underhöll gjorde musikkåren Lyran och kulturskolan. Dessutom bjöds det på tipspromenad, fika och veteranbilsutställning.

Tre personer på scenen delar ut diplom

Årets kulturpristagare Herrljunga brassband tog emot sitt pris.