Artikeln publicerades 9 juni 2023

Herrljungafestivalen lanserar egen app

Rayan Sabah Mahmod och Robert Moiseyev

Från vänster: Rayan Sabah Mahmod och Robert Moiseyev

Robert Moiseyev och Rayan Sabah Mahmod läser till java enterprise-utvecklare på YRGO i Göteborg och har under 17 veckors tid haft praktik på Herrljunga kommun. De fick uppdraget att utveckla en app till Herrljungafestivalen, och det har varit en tid av både design och kodning.

Den första veckan blev det bara design berättar Rayan. Av det blev det en prototyp, som vi sedan visade upp och utformade efter regelbundna avstämningar och önskemål. I början var det också mycket dokumentation om det ramverk vi skulle använda.

Det är första gången vi tar fram en mobilapplikation berättar Robert, och det är en bra erfarenhet att ha med sig.

Vilka är målgruppen för appen?

Alla som ska på festivalen är väl egentligen målgrupp, men vi har haft unga människor i åtanke, säger Robert.

Skulle ni göra något annorlunda om ni fick samma uppdrag igen?

Egentligen inte säger Rayan, men det gäller att hålla koll på uppdateringar eftersom det händer saker hela tiden inom kodning.

Vad blir ni när ni pluggat färdigt?

Vi blir utvecklare, säger Robert, och jag hade inte kunnat tänka mig att bli något annat. Tanken efter utbildningen är att söka ett jobb där man har nytta av vad man har läst.

Tar ni med er något ifrån er praktikperiod på Herrljunga kommun som ni kan använda sen?

Vi har ju till exempel lärt oss React Native, säger Rayan. Kort sammanfattat så är React Native ett JavaScript-ramverk som används för att skriva appar. Så vi har lärt oss ett helt nytt språk kan man säga.

I appen hittar du programmet för Herrljungafestivalen, du kan även skapa ditt personliga schema för att inte missa en artist du vill se. Du kan också navigera över festivalområdet med hjälp av den interaktiva kartan.

Appen kan laddas ner till Androidtelefoner via Playbutik Länk till annan webbplats. men finns ännu inte för iPhone.