Artikeln publicerades 7 juni 2024

Nationaldagen firades i hembygdsparken

I hembygdspaken vid Haraberget firades traditionsenligt Sveriges nationaldag den 6 juni, vilket lockade många besökare.

Det bjöds på tal av kommundirektör Katja Saari, och nya svenska medborgare hälsades välkomna av kommunfullmäktiges ordförande Björn Wilhelmsson. På scenen hade även Uno Sanfridsson och Karl Johan Ferm en programpunkt, där de gav en historisk tillbakablick om sammanslagningen mellan Gäsene och Herrljunga kommun 1974.

Herrljunga kommun delade också ut diplom till åtta medaljörer som tagit en brons, silver eller guldmedalj i SM, NM, EM eller VM under en ettårsperiod. Medaljörer var;

• Viktor Lergesjö silvermedaljör, SM i innebandy
  • Simon Lergesjö silvermedaljör, SM i innebandy
  • Jack Björnberg, bronsmedaljör, SM i modellsegelflyg / F3B
  • Annie Andersson silvermedaljör, SM i ishockey
  • Carin Thörnell Möller, bronsmedaljör, EM i nötvallning
  • Alicia Isaksson bronsmedaljör, SM i enduro
  • Matilda Barber SM-silver i amerikansk fotboll
  • Jenny Larsson SM-silver i amerikansk fotboll

Diplom och priser fick även Årets kulturpristagare Jakkin Wiss och Evelina Unosson, tränare i konstsim, som fick ta emot pris som Årets ungdomsledare 2024.. Priserna delas ut av kultur- och fritidsutskottet.

Uppmärksammades gjorde även två föreningar som 2023 blivit certifierade som ”Utmärkt förening”, vilka var Herrljunga Ridklubb och Ljungs Gymnastikförening/Gymmix Ljung-

Underhöll gjorde musikkåren Lyran, riksspelman Caroline Malmberg och kulturskolans orkester och kör. Dessutom bjöds det på tipspromenad, fika och veteranbilsutställning.