- Startsida
- / Omsorg och stöd
- / Ekonomi och arbete
- / Ekonomiskt bistånd
- / Ansökan om ekonomiskt bistånd
Ansökan om ekonomiskt bistånd
Första gången du kontaktar socialtjänsten angående ekonomiskt bistånd
Första gången du behöver ansöka om ekonomiskt bistånd ringer du till socialtjänsten i Herrljunga kommun och ber att få tala med en socialsekreterare i ekonomigruppen. Du får då information om vad det innebär att ansöka om bistånd och om det är något du behöver göra för att vara berättigad till bistånd.
Återansökan
Har du redan blivit beviljad ekonomiskt bistånd en gång och vill ansöka för en ny period i anslutning till tidigare beviljat bistånd kan du använda vår e-tjänst. Länk till e-tjänsten hittar du längst ner på denna sida.
Ansöka om ekonomiskt bistånd
Om du behöver ansöka om bistånd bokas du sedan på ett nybesök hos en socialsekreterare. Ansökan görs på kommunens ansökningsblankett. Är du redan aktuell hos socialtjänsten och vill fortsätta ansöka om ekonomiskt bistånd fyller du i en ny ansökningsblankett.
Det är du, god man , förvaltare eller någon som du givit en skriftlig fullmakt som kan ansöka om bistånd för din försörjning.
Ansökningsblankett
Din ansökan är underlag för socialtjänstens utredning. Ansökan ska vara fullständigt ifylld. När socialtjänsten har tagit emot ansökan registreras uppgifterna i Herrljunga kommuns socialregister. Uppgifterna i registret är sekretessbelagda.
Om ansökningsblanketten inte är fullständigt ifylld eller om det fattas efterfrågat underlag, kommer handlingarna att skickas tillbaka till dig för komplettering.
Makar, partner och sammanboende fyller i en gemensam blankett. Gifta makar och sammanboende har försörjningsplikt för varandra. För gifta makar gäller försörjningsplikten även om man inte bor ihop.
Så här fyller du i ansökan
1 Personuppgifter
Här fyller du i namn, personnummer och familjeförhållanden för de vuxna personerna i hushållet. Här fyller du även i uppgift om du är sammanboende, ditt civilstånd och ditt medborgarskap.
2 Uppgifter om hemmavarande barn
Här fyller du i namn och personnummer på de barn som finns i hemmet och ingår i ansökan. Du ska också kryssa i om barnen går i förskola eller i skola. Ange om barnen är folkbokförda på adressen, har växelvis boende eller är umgängesbarn (stadigvarande bosatt hos den andre föräldern).
3 Bostad
Här fyller du i uppgifter om din bostad, telefon och hur många som bor i bostaden. Fyll i vad du betalar i hyra. Du ska även lämna in hyresavtal och hyreskvitto som visar att förra månadens hyra är betald. Kostnader för exempelvis parkeringsplats, kabel-tv eller amorteringar ska inte räknas med. Om du hyr i andra hand skall andrahandshyresavtalet vara godkänt av hyresvärden.
4 Jag vill ansöka om
Här kryssar du i vad du ansöker om. Det kan t.ex. vara för hyra, livsmedel eller läkemedel. Om du ansöker om försörjningsstöd ska du fylla i för vilken månad du söker. Du ansöker i förskott. Om du vill ansöka om något som inte finns med i listan: kryssa i rutan ”Annat” och skriv vad du ansöker om. Du ska också fylla i vad det du ansöker om kostar. Spara alla kvitton du har för dina utgifter. Du ska kunna visa dina utgifter genom att lämna in till exempel hyresspecifikation, faktura, kvitto, högkostnadskort.
5 Sysselsättning
Här fyller du i vilken sysselsättning de vuxna i hushållet har. Exempelvis om personen arbetar, är sjukskriven, är arbetslös eller vårdar barn. Här fyller du även i om du har övrig information till din handläggare, exempelvis om du planerar att resa i Sverige eller utomlands eller planerar att flytta.
Du ska kunna visa vilka arbeten du har sökt genom ansökningshandlingar och personliga brev till arbetsgivaren och eventuella svar från arbetsgivaren.
6 Tillgångar
Här fyller du i om du eller någon annan i hushållet har tillgångar. Har du tillgångar i utlandet så redovisas dessa här. Tillgångar kan till exempel vara kontanter, bankmedel, aktier, fonder, guld, bil, motorcykel, fastighet, bostadsrätt m.m. Även dina barns tillgångar behöver redovisas här. Om hushållet inte har några tillgångar kryssar du i rutan ”saknas”.
7 Inkomster de senaste två månaderna
Här fyller du i hushållets alla inkomster (fyll i utbetalningar efter skatteavdrag) de senaste två månaderna. Du anger innevarande och föregående månads totala inkomster. Om utbetalning saknas för en viss inkomstpost anges detta med – eller 0 kr. Ange alla inkomster oavsett inkomstkälla. Det kan vara lön, bidrag, försäkringsutbetalningar, arv, stipendier, skatteåterbäring, insättningar på ditt konto eller andra ersättningar som betalats ut till någon i hushållet. Du fyller även i eventuella inkomster från utlandet. Även här redovisar du dina barns inkomster.
8 Ansökan om förmån hos annan myndighet eller organisation
Här fyller du i om du har ansökt om någon förmån, ersättning, stöd eller bidrag från Försäkringskassan, CSN, Arbetsförmedlingen, Arbetslöshetskassa eller annan myndighet och väntar på att få ett beslut. Om ingen sådan ansökan har gjorts kryssar du i rutan ”Nej”.
9 Försäkran och underskrift
Här skriver du under ansökan och försäkrar att de uppgifter du har lämnat är sanningsenliga. När du undertecknar ansökan ger du socialtjänsten medgivande att vid behov kontakta andra myndigheter och organisationer i syfte att verifiera inlämnade uppgifter. Detta kan komma att göra som ett led i att utreda din rätt till bistånd. När ansökan görs av dig som är gift eller sammanboende ska ansökan undertecknas av er båda två.