- Startsida
- / Omsorg och stöd
- / Ekonomi och arbete
- / Konsumentrådgivning
- / Vanliga frågor om konsumenträtt
Vanliga frågor om konsumenträtt
Nedan hittar du några vanliga frågor avseende konsumenträtt.
Har jag öppet köp eller bytesrätt när jag handlar i butik?
Öppet köp finns det ingen lag som ger dig rätt till. Fråga före köpet. Vid öppet köp får du pengarna tillbaka inom viss tid. Bytesrätt är också frivilligt. Istället för pengar får du byta till annan vara eller så får du tillgodokvitto. Spara kvittot och originalförpackningen om du vill ångra dig.
Du har däremot i de flesta fall 14 dagars lagstadgad ångerrätt för avtal som ingås på distans eller utanför en affärslokal, exempelvis när du köper något genom telefonförsäljning, e-handel eller vid hemförsäljning.
Har jag alltid garanti på en vara?
Nej, garanti är ett frivilligt åtagande. Konsumentköplagen ger dig däremot en rätt att klaga på ursprungliga fel i en vara upp till tre år efter köpet.
Det är viktigt att före köpet ta reda på om en vara har garanti och vad den i så fall omfattar. Se under sidan före köp.
När måste man betala en räkning?
Har du inte avtalat förfallodag ska du betala när säljaren kräver dig på betalning.
Efter hur lång tid kan ett företag kräva mig på betalning vid konsumentfordringar?
När en näringsidkare kräver en konsument på pengar är preskriptionstiden som huvudregel tre år.
När riskerar man att få en betalningsanmärkning?
Betalningsanmärkning får den som fått betalningsunderlåtenheten fastställd hos kronofogden eller genom dom i tingsrätten. Betalningsanmärkningen finns kvar i tre år efter det att skulden betalats. Läs mer hos Integritetsskyddsmyndigheten.