Artikeln publicerades 11 december 2020

Föreningar tilldelas arv efter ”gula villan” på Orraholmen

Representanter från föreningar verksamma på Orraholmen

Från vänster: Ior Berglund (kommundirektör), Gunnar Andersson (kommunalråd), Kurt Brorsson (Naturskyddsföreningen), Lage Wikstrand (testamentsexekutor), Bo Martinsson (Radioklubben), Kent Johansson (Korpen) och Mats Elofsson (Skid- och Orienteringsklubben).

Fem föreningar verksamma på Orraholmen tilldelades idag, 11 december, pengar från Svea Johanssons testamente på 574 952 kronor för Gula villan på Orraholmen.

Turerna kring det arv som testamenterades till det nedbrunna ”Gula villan” och dess omgivning på Orraholmen har nu lösts. Eftersom huset brann ner redan 2011 har arvsfrågan dragit ut på tiden.

Det känns som att alla är nöjda och det känns bra att vi kommit i mål, säger kommunalråd Gunnar Andersson.

Kommunstyrelsen har haft dialog med testamentsexekutor Lage Wikstrand och utgått från hans förslag att ena hälften av arvet ska gå till Korpen, och den andra hälften fördelas till övriga föreningar som var verksamma på Orraholmen vid tillfället för branden. Föreningarna har fått ansöka om att ta del av medlen och beskriva hur de ska använda dessa för insatser i Orraholmsområdet.

Det känns jätteroligt. Särskilt roligt är det att testamentsexekutorn upplever att vi har nått en lösning som speglar Sveas intention med arvet. Jag hoppas och tror också att våra medborgare kommer att uppskatta och ta del av alla de fina initiativ som föreningarna planerar att genomföra med stöd av arvet, säger Ior Berglund, kommundirektör.

De föreningar som håller till på området är Korpen, Radioklubben, Brukshundsklubben, Naturskyddsföreningen, och Skid- och Orienteringsklubben.

Korpens ordförande Kent Johansson ser det ekonomiska bidraget som ett välkommet tillskott.

Pengarna kommer göra nytta för föreningen, så det är vi nöjda över.

Korpen, som får häften av de testamenterade pengarna, planerar bland annat att använda medlen till nya utemöbler, marknadsföring av motionscykling och tipspromenader samt uppfräschning av material för tipspromenad, skyltar, frågehållare tipskort, frågor med mera.

Radioklubben avser att använda pengarna till reparation och underhåll av antenner, samt underhåll och reparation av klubbstuga.

Brukshundsklubben planerar att anlägga en parkourbana till hundarna och bygga en friggebod för uthyrning.

Naturskyddsföreningen avser att använda sin del av arvet till att renovera sin föreningsstuga. Tanken är att den ska användas till olika verksamheter, både interna och externa, samt för viss uthyrning.

Skid- och orienteringsklubben kommer att revidera befintlig karta och göra en utökning av kartområdet. Klubben planerar även att utveckla ungdomsverksamheten genom att stötta kommunens skolor med kartor.