Artikeln publicerades 11 december 2023

HBTQI-certifiering

Herrljunga kommun arbetar aktivt för att skapa en välkomnande, inkluderande och trygg miljö för sina anställda och invånarna i Herrljunga. Som en del i detta arbete har kommunens rättighetsnätverk tillsammans med personal från Herrljunga sportcenter under hösten gått en utbildning i HBTQI-frågor, lett av RFSL Sjuhärad, och blivit HBTQI-certifierade.

Utbildningen har varit under tre tillfällen under hösten, och certifieringen ägde rum den 5 december. Under tillfällena har gruppen höjt kunskaperna gällande vad normer och HBTQI innebär, och inkludering av HBTQI-personer. Syftet är att få kunskap och verktyg för att påbörja ett förändringsarbete kring rättighetsfrågor, likabehandling, bemötande och mänskliga rättigheter.

Hur man bemöter någon är jätteviktigt säger Peter Friman, tillförordnad fritidschef i Herrljunga. Det är något jag kommer ta med mig i mitt dagliga jobb. Det är också viktigt att hålla i det vi lärt oss och tänka långsiktigt.

Jag ränker att jag ska inkludera mera, säger plan- och byggchef Tobias Holmén, att försöka använda tankesättet i vardagen, sprida den kunskap vi fått med oss så den ger ringar på vattnet.

Kommunens anhörigsamordnare Helena Boman säger att hon inte kommer tänka så mycket på pronomen när hon bemöter andra.

Det är viktigt att fråga andra vad de vill bli kallade, säger Helena.

HBTQI-certifiering