Artikeln publicerades 11 januari 2024

Kommunen byter dokument- och ärendehanteringssystem

Herrljunga kommun har under hösten 2023 upphandlat ett nytt centralt system för dokument- och ärendehantering. Ett sådant system används för diarieföring (registrering) av allmänna inkomna och upprättade handlingar, beslutsunderlag och beslut såsom politiska beslut och delegationsbeslut.

Systembytet från nuvarande system till nya dokument- och ärendehanteringssystemet kommer ske i början av februari. För att genomföra systembytet behöver en konvertering (flytt av data) göras från nuvarande system till det nya systemet. En sådan konvertering kräver nedstängning av nuvarande diariesystem, det vill säga driftstopp, innan det nya systemet kan tas i drift.

Driftstoppet kommer pågå från och med den 18 januari och drygt två veckor framåt. Under denna period kommer hantering av kommunens diarier ske genom manuell ärendehantering vilket kan innebära en fördröjning vid begäran av allmänna handlingar. Vi ber om överseende för eventuella besvär som detta kan medföra. Övriga kommunala verksamhetssystem i kommunens verksamheter kommer inte påverkas av detta systembyte.

Har du frågor? Kontakta oss på herrljunga.kommun@herrljunga.se